donderdag 29 juli 2010

TICER 2010: derde dag, Teaching & Learning

De blog over de derde dag (Partners in Teaching and Learning) zal vrij kort zijn. Niet dat de presentaties niet interessant waren, maar het is erg lastig om de betekenis van de presentaties voor de biblotheek in een stuk tekst te gieten. Naast Klaran en Annalies was vandaag ook Bert Huizing (EBR) aanwezig.

Stewart Ross (directeur Center for excellence in teaching & learning in Minnesota) had het over goed lesgeven. Veel docenten aan de universiteit zijn te veel bezig met de inhoud en te weinig met leerdoelen, actieve werkvormen en evaluatie. Dat geldt ook voor het overbrengen van 'ínformation literacy skills', of dat nou door bibliotheekmedewerkers gebeurt of door de wetenschappelijke staf.
De bibliotheek moet het contact zoeken met de wetenschappelijke staf om te zorgen dat de studenten goed les krijgen over de omgang met wetenschappelijke informatie. Dat kan door vak-liaison's aan te stellen en deze goed te begeleiden. Bij hem in Minnesota pasten ze ook speeddating toe tussen de bibliotheek-staf en wetenschappelijke staf.

Esther Breuker (projectleider Teaching & Learning in Tilburg) praatte ons bij over 'web lectures'. Interessant, maar het lijntje naar de bibliotheek was dun. Een ontwikkeling is het 'aankleden' van de filmpjes met metadata, indexen, hoofdstukindeling, ondertiteling, etc. De bibliotheek kan een nuttige rol spelen bij het vaststellen van standaarden en het beheren van de collectie van les-video's.
Volgens haar liep het collegebezoek nauwelijks terug door de beschikbaarheid van de filmpjes. Stewart Ross had andere ervaringen. In de USA zie je nu een ontwikkeling dat bepaalde docenten zaken uit de web lecture weglaten om het contact met de studenten door collegebezoek te kunnen behouden.

Margaret Weaver heeft bij de universiteit van Cumbria de integratie van een aantal ondersteunende diensten, waaronder de bibliotheek, in 1 dienst uitgevoerd. Mede vanwege financiele problemen moest haar organisatie veel efficienter gaan werken.
Haar presentatie ging vooral over de emotionele kant van de reorganisatie en leiderschap. Welke eigenschappen van een leider zijn belangrijk in dergelijke omstandigheden?
Een erg leuk idee vond ik 'rumour mail'. Als mensen tijdens de reorganisatie ergens mee zaten konden ze anoniem een bericht achterlaten bij rumour mail, waarop binnen 24 uur een antwoord van het management kwam. Omdat ale medewerkers de vragen en antwoorden konden  volgen, heeft ze hiermee veel kou uit de lucht weten te halen.

Hans Geleijnse, voormalig dir. Academic Services (bibliotheek + IT-afdeling) Tilburg, ging in op Learning Centres en Learning Spaces.
Onderzoekers komen nauwelijks meer in de bibliotheek. De UB richt zich daarom steeds meer op de student.
Studenten hebben behoefte aan een ruimte om samen te werken, onder het genot van eersteklas ICT-tools en de beschikbaarheid van wetenschappelijke informatie: het Learning Centre.
Geleijnse behandelde een aantal voorbeelden uit het buitenland: Georgia Tech, Emory, Glasgow, Warwick (Learning Grid) en Rolex Learning Centre Lausanne.
In Tilburg heeft men gekozen voor een aantal Learning Centres, zowel in de bibiotheek als bij de faculteiten (wel gemanaged door Academic Services).
De bibliotheek is hiertoe helemaal gerenoveerd. Belangrijke speerpunten bij de renovatie waren flexibiliteit (behoeftes kunnen veranderen) en een grotere zichtbaarheid en toegankelijkheid van de bibliotheekmedewerkers voor de bezoekers.
Opvallend is dat men een hoek van het gebouw heeft gereserveerd voor wetenschappers. Men verwacht dat vooral wetenschappers die kort in Tilburg verblijven hiervan gebruik gaan maken.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,

    De lijn van Esther is misschien toch dikker naar de bibliotheek toe. Als bibliothecarissen geven we immers ook lectures (instructies). Die kun je ook aanbieden als web lectures.

    Groeten Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal eens, Bert, ik weet echter te weinig van de instructie-praktijk om te kunnen beoordelen of en wat we er mee zouden kunnen.
    De vraag is ook welke rol nieuwe hulpmiddelen hierin kunnen spelen. Korte videoinstructies (mits geschikt voor de smartphones), augmented reality, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil je graag bijpraten over de instructiepraktijk van de EBRW.

    BeantwoordenVerwijderen